zapisz się
na newsletter

i odbierz kod na 1 książkę za 50 gr z wybranej oferty
Literatura
faktu i historia
Literatura naukowa
Kalendarium
23 luty
2007
w porcie lotniczym w amerykańskim Phoenix zastosowano po raz pierwszy skaner do prześwietlania odzieży pasażerów przy pomocy promieniowania RTG
Sortuj produkty po:
nazwie
od A do Z
od Z do A
/
cenie
od najniższej
od najwyższej
/
dacie dodania
od najnowszych
od najstarszych
W publikacji przedstawiono krok po kroku przebieg czynności audytowych w systemie zamówień publicznych. Podstawę opracowania stanowi ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.), zmieniona nowelizacją z dnia 22 czerwca 2016 r. (Dz.U. poz. 1020 z późn. zm.), oraz akty wykonawcze wydane w celu wykonania tej ustawy. Uwzględniono również zasady prawidłowego wydatkowania środków publicznych oraz standardy kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Książka zawiera 44 wzory list kontrolnych z komentarzami. Korzystający z opracowania dowie się: jak opracować program zadania zapewniającego w zakresie zamówień publicznych; jak przeprowadzić badanie systemu organizacji urzędu w zakresie zamówień publicznych; jakie pytania zadać w związku z badaniem poprawności specyfikacji istotnych warunków zamówienia; jak zbadać proces postępowania w sprawie każdego z trybów udzielania zamówienia publicznego; jak sprawdzić, czy umowa w sprawie zamówienia publicznego zawiera wszystkie niezbędne elementy; jak ocenić prawidłowość funkcjonowania komisji przetargowej. Publikacja kierowana jest do audytorów oraz pracowników kontroli wewnętrznej oraz wszystkich tych osób, którym powierzono obowiązki prowadzenia zadań w zakresie postępowania związanego z badaniem prawidłowości stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych. Książce towarzyszy suplement elektroniczny zawierający wzory dokumentów w formacie MS Word, co pozwala na łatwe i szybkie ich dostosowanie do indywidualnych wymogów i rozwiązań stosowanych w jednostce (plik suplementu jest do pobrania przez Internet, instrukcję postępowania zamieszczono w książce).
Kształtowanie wynagrodzeń osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Komentarz to kompleksowy komentarz zawierającyomówienie tzw. ustaw kominowych, t.j.: ustawy z 3.3.2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2099 ze zm.), tzw. stara ustawa kominowa, oraz ustawy z 9.6.2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (Dz.U. z 2016 r. poz. 1202), tzw. nowa ustawa kominowa, która weszła w życie 9.9.2016 r. W prezentowanej publikacji oprócz skomentowania obu ustaw Autorzy omawiają także zmiany, które wprowadza tzw. nowa ustawa kominowa do ustawy starej i innych obowiązujących ustaw oraz zależności pomiędzy tymi ustawami. Komentarz skierowany jest do bardzo szerokiego kręgu odbiorców. Polecany jest on w szczególności adwokatom, ekonomistom, księgowym, notariuszom, prokuratorom, radcom prawnym, sędziom oraz urzędnikom. Będzie również przydatny dla pracowników spółek kapitałowych z udziałem Skarbu Państwa lub spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.
Płaca minimalna 2017
Wydawca: Infor Biznes
wysyłka: 48h
10,62
-15%
12,50 zł
Płaca minimalna 2017: kto dostanie wyższą pensję czy najniższa płaca podlega ochronie dla kogo dodatkowe obowiązki Płaca minimalna od początku 2017 r. wzrosła do 2 tys. zł, najniższa stawka za godzinę pracy wynosi 13 zł. Zmieniły się przepisy dotyczące dokumentowania czasu pracy zleceniobiorców oraz samozatrudnionych. Państwowa Inspekcja Pracy skontroluje, czy zleceniobiorcy dostają płacę minimalną oraz w jaki sposób pracodawcy dokumentują czas pracy swoich „współpracowników” pracujących na zleceniach. Takie dokumenty muszą być przechowywane przez 3 lata. W naszym praktycznym poradniku informujemy też m.in. że wraz ze wzrostem płacy minimalnej w górę poszły niektóre świadczenia wynikające ze stosunku pracy (np. odprawy), a także podstawy, progi i wskaźniki obowiązujące przy obliczaniu świadczeń wypłacanych przez ZUS. Od stycznia 2017 r. pracownicy, którzy zaczynają zatrudnienie, dostają płacę w wysokości 100 proc. najniższego wynagrodzenia – do końca 2016 r. było to 80 proc. Jak potwierdzać przepracowany czas Jak długo trzeba przechowywać wykazy godzin pracy Jak rozliczać usługę świadczoną przez kilka osób Czy godzinówka obejmuje prace sezonowe Czy zmiany dotyczą umów o dzieło Kogo skontroluje Państwowa Inspekcja Pracy
Książka "Warunki wykonywania transportu - odpowiedzialność za przewóz towarów i osób" skupia się na tym, co firma musi zrobić, żeby móc przewozić towary albo pasażerów. Przybliżamy wszystkie warunki, których spełnienie jest gwarantem sukcesu i wyjaśniamy wątpliwości, które pojawiają się wokół nich.
Kapitalizm
Wydawca: Gab
wysyłka: 48h
50,15
-15%
59,00 zł
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelnika, jest owocem konferencji naukowej, zorganizowanej dla uczczenia jubileuszu XX-lecia Towarzystwa Ekonomistów Polskich (TEP). Zamieszczone w tym tomie teksty można podzielić na dwie umowne części: teoretyczną i aplikacyjną. Podział ten – zresztą nie zawsze ostry – odzwierciedla ideę i konstrukcję samej konferencji. Kolejne prezentowane na niej wystąpienia stopniowo przesuwały akcent „od ogółu do szczegółu”. Stąd m.in. bierze się zróżnicowanie ich charakteru i języka. W książce w dużej mierze utrzymany został oryginalny „konferencyjny” charakter tekstów i ich zróżnicowanie – ingerencje redakcyjne zostały świadomie ograniczone do niezbędnego minimum. Niektóre z tekstów są dość „suche” i naukowe, inne charakteryzują się znacznym zacięciem publicystycznym – co widać już choćby po ich tytułach. Jest to nie tylko odbiciem różnego temperamentu autorów, ale też ich zróżnicowanego zawodowego emploi. Mamy wśród nich ekonomistów uniwersyteckich, osoby z praktyką zawodową w państwowych instytucjach sfery gospodarczej oraz w organizacjach pozarządowych, a także aktywnych publicystów. (fragment wstępu)
Klasyfikacja budżetowa po zmianach – pytania i odpowiedzi 1. Zmiany w klasyfikacji budżetowej obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. 2. Jak stosować klasyfikację budżetową w praktyce 3. Klasyfikacja budżetowa – pytania i odpowiedzi
Przewodnik po zmianach przepisów 2016/2017 dla sektora publicznego
Wydawca: Infor
wysyłka: 48h
109,65
-15%
129,00 zł
Komplet informacji o zmianach przepisów z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości i klasyfikacji budżetowej, finansów publicznych, podatków, samorządów, oświaty, pomocy społecznej, zamówień publicznych, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, znowelizowanych na przełomie 2016/2017 r. W jednym miejscu zostały zebrane wszystkie informacje o nowelizacjach przepisów istotnych dla rozliczeń jednostek sektora finansów publicznych. Zmiany przepisów zostały przedstawione w unikalnej, tabelarycznej formule. Publikacja zawiera: tabelaryczne zestawienie treści przepisu przed i po nowelizacji wyjaśnienia i komentarze ekspertów do każdego zmienionego przepisu W Przewodniku zostały ujęte następujące przepisy: RACHUNKOWOŚĆ, SPRAWOZDAWCZOŚĆ, KLASYFIKACJA BUDŻETOWA Ustawa o rachunkowości Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej Rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych FINANSE PUBLICZNE Ustawa o finansach publicznych OŚWIATA Karta Nauczyciela Ustawa o systemie oświaty Ustawa o systemie informacji oświatowej Prawo o szkolnictwie wyższym Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej POMOC SPOŁECZNA Ustawa o pomocy społecznej Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej SAMORZĄDY Ustawa o samorządzie gminnym Ustawa o samorządzie powiatowym Ustawa o samorządzie województwa Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi Ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych Ustawa o efektywności energetycznej Ustawa o odnawialnych źródłach energii POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Kodeks postępowania administracyjnego Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji PODATKI Ordynacja podatkowa Ustawa o ewidencji podatników i płatników Ustawa o VAT Podatek dochodowy od osób prawnych Podatek od czynności cywilnoprawnych Podatki i opłaty lokalne Podatek rolny Podatek leśny Ustawa o administracji podatkowej Ustawa o kontroli skarbowej Kodeks karny skarbowy Ustawa o opłacie skarbowej ZAMÓWIENIA PUBLICZNE Prawo zamówień publicznych PRAWO PRACY Kodeks pracy Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Ustawa o PIP Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę Rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w 2017 r. Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Ustawa o pracownikach samorządowych Ustawa o pracownikach urzędów państwowych Ustawa o służbie cywilnej Ustawa o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi Ustawa o ZFŚS UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych Ustawa o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa Ustawa o emeryturach i rentach Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad ustalania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Ustawa zasiłkowa Ustawa emerytalna Ustawa o świadczeniach rodzinnych
Książka przedstawia dość dobrze znane narzędzia Excel, ale skupia się na ich zaawansowanych możliwościach, których większość użytkowników nie zna. Pokazuje, jak można je wykorzystać w księgowości do sprawniejszego przygotowywania raportów i sprawozdań finansowych.
W publikacji przecztasz o korektach deklaracji podatkowych w zakresie VAT, PIT oraz CIT. Prezentujemy w niej sposoby dokanania korekty ostatecznej VAT za 2016 r., oraz zasady korygowania deklaracji podatkowych. Zwróić uwagę, ze korektę VAT za rok 2016, przygotowujesz po raz pierwszy na nowych zasadach.
Książka przedstawia propozycję modelu wyceny świadczeń zdrowotnych dla lecznictwa stacjonarnego w Polsce. Obejmuje on zarówno zasady ustalania kosztów świadczeń zdrowotnych na poziomie szpitala, jak i rekomendacje w zakresie sposobu wyceny świadczeń zdrowotnych na poziomie centralnym - przez co może stanowić praktyczne narzędzie do gromadzenia, monitorowania kosztów, w szczególności analizy porównawczej, w procesie planowania strategicznego, a także do inicjowania działań prowadzących do optymalizacji kosztów i dostępności zasobów. W opracowaniu szczegółowo omówiono m.in. takie zagadnienia, jak: - ustalanie wartości oraz metod wyceny świadczeń zdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem metod kosztowych, - analiza porównawcza metod wyceny świadczeń zdrowotnych w oparciu o system Jednorodnych Grup Pacjentów (ang. DRG), - rozwiązania w zakresie rachunku kosztów z uwzględnieniem stopnia wykorzystania informacji kosztowych przez kierownictwo szpitali funkcjonujących w wybranych krajach europejskich, - wpływ stosowanych rozwiązań w zakresie rachunku kosztów na dokonania szpitali i określenie czynników, które wpływają na jakość wyceny procesu leczenia pacjenta w szpitalach.
Prawo rynku kapitałowego
Wydawca: C.H. Beck
wysyłka: 48h
47,20
-20%
59,00 zł
Podręcznik ,,Prawo rynku kapitałowego" obejmuje te zakresy prawa rynku finansowego (np. prawa bankowego i ubezpieczeniowego, regulacje otwartych funduszy emerytalnych), które pozostają z nim w ścisłym związku. Tematyka opisywanych regulacji nie jest zatem ograniczona do przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi czy ustawy o ofercie publicznej, lecz ma charakter przekrojowy i dotyczy m.in.: funduszy inwestycyjnych, ustawy o obligacjach oraz skarbowych papierów wartościowych. Zagadnienia przedstawione w trzecim wydaniu zainteresują z pewnością nie tylko studentów wydziałów prawa i ekonomii, ale również mogą okazać się użyteczne dla praktyków - uczestników obrotu giełdowego, chcących usystematyzować swoją wiedzę lub znaleźć rozwiązanie konkretnych problemów.
Nowe technologie a sektor finansowy
Wydawca: Poltext
wysyłka: 48h
34,21
-31%
49,90 zł
Firmy FinTech działające na rynku finansowym stanowią nową, szczególną kategorię parabanków. Ich cechą szczególną jest wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych oraz sieciowych do projektowania usług i dodawania nowych ogniw w łańcuchu wartości. Bez internetu i cyfryzacji, a także nowych doświadczeń, nawyków i zaufania konsumentów świadczenie tych usług nie byłoby możliwe. Dzięki technologii ICT i zaawansowanemu oprogramowaniu komputerowemu, firmy FinTech oferują nowe usługi (np. bankowe, ubezpieczeniowe, inwestycyjne czy płatnicze), których nie świadczą tradycyjni, licencjonowani usługodawcy. Poszerzają się ramy „obchodzenia” prawa bankowego, przy czym coraz trudniejsze staje się wykazanie, że dzieje się to na granicy prawa lub wbrew prawu. Poszerzają się zatem możliwości arbitrażu prawnego i konkurencji regulacyjnej. Na firmy FinTech można spojrzeć również w kontekście przenikania się sektora finansowego i niefinansowego oraz fenomenu innowacji finansowych „obchodzących” regulacje. Pionierska na polskim rynku książka prof. Włodzimierza Szpringera, wykładowcy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, odpowiada m.in. na pytania: - Czy udzielanie i zaciąganie kredytów może odbywać się bez udziału banków? - Jak nowe i stare formy pieniądza mogą konkurować, aby lepiej służyć różnym potrzebom społeczeństwa? - Jak różnorakie projekty mogą polegać na „finansowaniu społecznościowym” (crowdfunding), bez konieczności korzystania z usług banków? - Jak w erze cyfrowej można współdziałać z nowymi firmami, które funkcjonują bez udziału człowieka, w oparciu o oprogramowanie? - Jakie modele biznesowe wyłonią się dzięki nowym platformom technologicznym? - Jakie są nowe rodzaje ryzyka, które mogą zdestabilizować system finansowy? *** Książka jest niezwykle cenna dla każdego, kto chce zrozumieć procesy współczesnych zjawisk gospodarczych, zwłaszcza ich ogromne skomplikowanie i powiązanie z systemem finansowym. Dotyczy to przede wszystkim zjawisk zachodzących w europejskim systemie finansowym i prób sformułowania oraz wdrożenia do praktyki mechanizmów i instytucji chroniących klientów przed skutkami zawirowań na rynkach finansowych. Wszystkie zagadnienia Autor omawia w odniesieniu do UE, krajów spoza UE, Polski oraz zjawisk na globalnym rynku finansowym. prof. zw. dr hab. Wiesław Czyżowicz, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie ***** Prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer – profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Zarządzania). Wykładowca i ekspert z zakresu bankowości i prawa bankowego, polityki i prawa konkurencji, prawnych i ekonomicznych zagadnień e-biznesu, prawa nowych technologii oraz ekonomicznej analizy prawa i oceny skutków regulacji. Współpracuje z Consumer Finance Network (European Credit Research Institute), European Consumer Debt Network, European Coalition for Responsible Credit, European Financial Inclusion Network. Członek European Association of Law and Economics. Wykładał jako Visiting Professor na uniwersytetach niemieckich, kierował polską grupą badawczą European Net-work for Better Regulation – VI Program Ramowy UE. Autor ponad 200 publikacji naukowych i licznych ekspertyz dla naczelnych organów państwa, rządu, UOKiK, UKIE, ZBP, KPF i SKEF. Autor wielu książek.
Innowacje w miejscu pracy
Wydawca: Poltext
wysyłka: 48h
34,21
-31%
49,90 zł
W dyskursie publicznym innowacyjność jest chyba najczęściej używanym terminem – i to nie tylko w Polsce. Dominujące podejście koncentruje się jednak na rozwoju i wdrażaniu innowacji technologicznych, na zarządzaniu procesem zmiany oraz dopasowywaniu możliwości danego przedsiębiorstwa do oczekiwań rynkowych. Wyzwania społeczne i wpływ innowacji na podnoszenie jakości miejsc pracy nie są zwykle przedmiotem analizy. A przecież wzrost poziomu innowacyjności jest nie tylko kluczowym wyzwaniem z punktu widzenia konkurencyjności gospodarki, ale również z punktu widzenia podejmowania największych wyzwań stojących przed społeczeństwem, w tym tworzenia i utrzymywania wartościowych miejsc pracy. Książka przedstawia najważniejsze koncepcje oraz badania dotyczące innowacyjności w miejscu pracy, a międzynarodowy zespół autorów składa się z najlepszych ekspertów w tym obszarze. Publikacja składa się z czterech części, w których przedstawiona jest perspektywa teoretyczna, kontekst instytucjonalny, organizacyjny, a także kontekst jakości życia. Dowodzi, że w dłuższej perspektywie pełne zaangażowanie pracowników i ich partycypacja w procesach innowacyjnych będą miały większy wpływ niż np. zmiany technologiczne na proces doskonalenia systemów zarządzania. Książka zawiera także konkretne rekomendacje dla praktyków zarządzania. Publikacja ukazuje się we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego.
Szeroko zarysowane tło zagadnienia zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności opisywane z perspektywy filozoficznej, antropologii personalistycznej i teorii prawa.
Koszty 2017 - po zmianach
Wydawca: Infor
wysyłka: 48h
25,42
-15%
29,90 zł
Koszty 2017 – po zmianach 1. Zmiany w przepisach o kosztach uzyskania przychodów na 2017 r. 2. Charakterystyka kosztów uzyskania przychodów 3. Zryczałtowane koszty uzyskania przychodów 4. Koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej 5. Koszty uzyskania przychodów z najmu i dzierżawy 6. Koszty uzyskania niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych 7. Koszty niektórych przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw 8. Odpowiedzi na pytania Czytelników
Średni poziom rozwoju gospodarczego Pułapka czy szansa?
Wydawca: PWN
wysyłka: 48h
39,42
-21%
49,90 zł
Ważnym powodem przemawiającym za zajęciem się koncepcją "pułapki średniego poziomu rozwoju" jest to, że stała się ona swoistym znakiem rozpoznawczym tzw. planu Morawieckiego. Wydaje się, że jego twórcy postanowili posłużyć się nią w celu zdyskredytowania dorobku polskiej transformacji i tym samym stworzenia uzasadnienia przejścia do silnie etatystycznego i wsobnego modelu rozwoju. Mimo że w publikacji tej nie poświęcono bezpośrednio uwagi polskiej gospodarce, to bardzo ważnym celem poszczególnych opracowań cząstkowych jest przybliżenie skomplikowanych probelmów, które kryją się pod pozornie prostym i chwytliwym pojęciem "pułapki". Ze Wstępu prof. dra hab. Andrzeja Wojtyny
Monografia stanowi znaczące dzieło naukowe doświadczonego badacza, od wielu lat zajmującego się problematyką przemysłu tytoniowego w Polsce w dwudziestym wieku, Autora dwóch książek i wielu artykułów poświęconych tej tematyce. Recenzowana rozprawa ma charakter oryginalny i stanowi znaczny wkład w badania nad procesami przemian gospodarczych Polski po drugiej wojnie światowej. Dostarcza wielu interesujących i nieznanych w polskiej historiografii gospodarczej informacji Ÿźródłowych dotyczących uprawy tytoniu i przemysłu tytoniowego. Jest to książka adresowana przede wszystkim do specjalistów z obszaru nauk społecznych, w szczególnoœci historyków gospodarczych i ekonomistów (...…). Należy podkreślić, że Autor bardzo swobodnie porusza się w analizowanej materii badawczej. Warto tu również zauważyć, że praca wykracza poza problematykę ściśle związaną z produkcją tytoniu i podejmuje różne zagadnienia dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstwa przemysłowego w PRL-u. Autor jest doskonale zorientowany w aktualnym stanie badań i nowych podejściach badawczych do tej problematyki (…). Autor wykorzystał obszerną literaturę naukową dotyczącą podjętej problematyki badawczej, a przede wszystkim bazował na znaczącym zasobie materiałów źródłowych zgromadzonych w archiwach w Krakowie, Warszawie, Kielcach i Radomiu. Rezultatem przeprowadzonych kwerend archiwalnych i bibliotecznych jest wprowadzenie do obiegu naukowego wielu Ÿźródeł nieznanych lub mało znanych (…...). Reasumując, wyrażam opinię, że rozprawa Pana dr. Andrzeja Synowca jest dziełem wartościowym, będącym owocem dużej wiedzy historycznej Autora oraz Jego żmudnej wieloletniej pracy badawczej. Z recenzji dr hab. Krzysztofa Brońskiego prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Stan prawny na 1 grudnia 2016 r. Pierwszy na runku poradnik z zakresu tworzenia i funkcjonowania CUW. Zawiera 27 wzorów dokumentów na płycie CD oraz liczne odpowiedzi na naczęściej zadawane pytania. Od 1.1.2016 r. weszły w życie zmiany w ustawach samorządowych, które pozwolą na zapewnienie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla podległych i nadzorowanych przez JST jednostek organizacyjnych. W nowo dodanych przepisach ustawodawca określając rodzaj działalności, jakim mogą zajmować się „centra usług wspólnych” użył słowa w „szczególności”. Oznacza, to że JST i jej jednostki organizacyjne będą w sposób swobodny określały zakres wspólnej obsługi, w zależności od potrzeb. Zatem od 1.1.2016 r. jednostki organizacyjne JST tj. np. szkoły, OPS-y, instytucje kultury nie muszą mieć księgowej na etacie pod warunkiem, że rada gminy (powiatu, województwa) podejmie uchwałę, że księgowość tych instytucji będzie prowadzona w ramach struktury gminy. Ustawodawca dał swobodę samorządom w zakresie kształtowania struktury organizacyjnej, a także umiejscowienia w gminie (powiecie, województwie) „centrum usług wspólnych". Także zasady ich działania, zakres oraz obszar określa JST. Ponadto tylko do końca 2016 r. mogą istnieć w obecnym kształcie tzw. GZEAS-y (czyli jednostki, które obecnie zajmują się wspólna obsługą w zakresie oświaty). Jeśli samorząd chce je utrzymać, musi dostosować je do obowiązujących obecnie przepisów. Może to uczynić w taki sposób, jaki uzna dla siebie za najlepszy. Pierwszy wariant to utworzenie nowych jednostek do wspólnej obsługi i likwidacja już istniejącej tego typu jednostki. Drugi wariant to utworzenie nowych jednostek obsługujących na bazie już istniejących przez dostosowanie prawno-organizacyjne (zmiana statutu, regulaminu organizacyjnego) np. zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół oraz placówek oświatowych do nowych przepisów. Trzeci wariant to możliwość prowadzenia wspólnej obsługi odpowiednio przez urząd gminy, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski. We wszystkich tych wariantach należy podjąć stosowne uchwały (których wzory zamieszczamy w książce). W publikacji zostały przedstawione rewolucyjne zmiany jakie wprowadziła ustawa z 25.6.2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1045). Dodatkowo książka uwzględnia zmiany wprowadzone ustawą Z 5.9.2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2016 r. poz. 1583 (zmiana ta reguluje m.in. kwestie tworzenia CUW w zakresie zadań z pomocy społecznej). Zmiany te weszły w życie 15 października 2016 r.
Klasyfikacja budżetowa 2017
Wydawca: C.H. Beck
wysyłka: 48h
119,20
-20%
149,00 zł
Zmiany w klasyfikacji budżetowej obowiązujące od 1.1.2017 r. W książce tej przedstawiamy: Opis zmian, które wnoszą trzy nowelizacje do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej, Ponad 270 porad ekspertów na najczęściej zadawane pytania Zakres klasyfikacji środków publicznych Funkcje klasyfikacji w jej praktycznym stosowaniu Zasady (kryteria) klasyfikacji Wyjaśnienia do poszczególnych podziałek klasyfikacji Stosowanie klasyfikacji w oświacie, pomocy społecznej, kultury i sportu, gospodarki komunalnej, Aktualna treść rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej Dzięki tej publikacji dowiedzą się Państwo: Jak stosować klasyfikację w sprawozdawczości i planowaniu budżetowym? Jakie są powiązania klasyfikacji z ewidencją księgową? Jakie są pułapki w klasyfikowaniu? W 2017 r. wchodzą w życie dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej: Dnia 25.7.2016 r. została ogłoszona nowelizacja rozporządzenia MF w sprawie klasyfikacji budżetowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1121). W nowelizacji dokonano szeregu istotnych zmian dla struktury dochodów i wydatków budżetów JST. Do najważniejszych zmian w budżetach JST należy obszerna restrukturyzacja i rozbudowa dotychczasowych działów i rozdziałów dotyczących dochodów i wydatków z zakresu polityki społecznej, w tym pomocy społecznej. Zadania te w dotychczasowych budżetach występowały w dziale „852 – Pomoc społeczna” oraz w dziale „853 – Pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej”. Od 1.1.2017 r. część z nich będzie się klasyfikować do nowych pozycji rozdziałowych w nowym dziale „855 – Rodzina”; Dnia 22.12.2016 r. została ogłoszona kolejna nowelizacja rozporządzenia MF w sprawie klasyfikacji budżetowej. Rozszerza ona m.in. zakres dochodów jednostki samorządu terytorialnego o nowy paragraf 669 „Wpływy ze zwrotów niewykorzystanych dotacji oraz płatności, dotyczące dochodów majątkowych”. Dodaje aż 11 nowych paragrafów: 008, 061, 062, 063, 064, 093, 094, 095, 278, 295, 669. Dodaje objaśnienia do paragrafu 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”. Dodaje nowe brzmienie aż 7 paragrafom: 052, 053, 054, 069, 097, 291, 666. Ponadto w dniu 19.9.2016 weszła w życie nowelizacja z 15.9.2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1504). Zmiany polegają na dodaniu do załączników do tego rozporządzenia dwóch pozycji dotyczących wpływów budżetowych, czyli: w załączniku nr 2 w dziale 756 „Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem” po rozdziale 75657 „Rozliczenia z tytułu niewykorzystanej ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych” dodano rozdział 75658 w brzmieniu:75658 „Wpływy z podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych rozliczanego przez urzędy celne”; w załączniku nr 3 po paragrafie 021 „Wpływy z podatku od niektórych instytucji finansowych” dodano paragraf 023 „Wpływy z podatku od sprzedaży detalicznej”. Rozporządzenie to weszło w życie 19.9.2016 r. z mocą od: 1.8.2016 r. - w przypadku zmiany w załączniku nr 2; 1.9.2016 r. - w przypadku zmiany w załączniku nr 3. W związku z tymi zmianami oraz licznymi trudnościami interpretacyjnymi, które wiążą się ze stosowaniem zapisów klasyfikacji budżetowej w praktyce finansów publicznych przygotowaliśmy publikację:
Stan prawny: grudzień 2016r. Niniejsza książka wyjaśnia, krok po kroku jak sporządzić poszczególne elementy wszystkich sprawozdań w zakresie operacji finansowych w jednostkach samorządowych. Publikacja opatrzona jest licznymi przykładami liczbowymi, informacjami wynikającymi z pism Ministerstwa Finansów Departamentu Długu Publicznego, schematami oraz wypełnionymi formularzami sprawozdań. Książka zawiera szczegółowe omówienie najczęściej popełnianych błędów przy sporządzaniu sprawozdań w zakresie operacji finansowych i podaje wiele praktycznych, wypracowanych rozwiązań. Dzięki tej książce dowiedzą się Państwo m.in.: jakie są terminy, formy przekazywania i obieg sprawozdań Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ, Rb-UN, Rb-ZN, jak i kiedy można dokonywać korekt sprawozdań w zakresie operacji finansowych, jakie są najczęściej popełniane błędy przy przekazywaniu tych sprawozdań, jakie działania lub zaniechania w zakresie sprawozdawczości stanowią czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jakie rozwiązania organizacyjne zastosować aby nie narazić się na naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości jak kwalifikować zobowiązania do właściwych tytułów dłużnych, jak prezentować zobowiązania według właściwych grup wierzycieli, jak wykazywać zobowiązania z tytułu poręczeń i gwarancji w sprawozdaniu Rb-Z, jak zachować zgodność danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z i Rb-UZ jak wykazywać należności według prawidłowych grup dłużników, jakich należności nie należy wykazywać w sprawozdaniu Rb-N, jak prawidłowo kwalifikować należności i inne aktywa finansowe do poszczególnych tytułów w sprawozdaniu Rb-N, jak wykazywać w sprawozdaniach Rb-N i Rb-ZN dane dotyczące należności i innych aktywów finansowych Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych odrębnymi ustawami, jak unikać najczęściej popełnianych błędów przy sporządzaniu poszczególnych sprawozdań.
1
/
2
/
3
/
4
/
5
... 243
Idź do strony:
Liczba wyświetlanych pozycji:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka