zapisz się
na newsletter

i odbierz kod na 1 książkę za 50 gr z wybranej oferty
Literatura
faktu i historia
Literatura naukowa
Kalendarium
23 luty
2007
w porcie lotniczym w amerykańskim Phoenix zastosowano po raz pierwszy skaner do prześwietlania odzieży pasażerów przy pomocy promieniowania RTG
Sortuj produkty po:
nazwie
od A do Z
od Z do A
/
cenie
od najniższej
od najwyższej
/
dacie dodania
od najnowszych
od najstarszych
Jadwiga Zamoyska w domu rodzinnym i na emigracji - Część 1 Wspomnień.
Druga część wspomnień Jadwigi z Działyńskich Zamoyskiej.
Najnowsza publikacja regionalna jest wydawnictwem źródłowym. To kronika kościelna, którą w połowie XIX w. napisał ówczesny proboszcz parafii pw. św. Marcina w Jarocinie – ks. Wojciech Lewandowski. Książka jest niezwykle cenna przede wszystkim z uwagi na bardzo bogaty zasób zawartych w niej informacji oraz ze względu na jej zakres czasowy, rozciągający się w dekadzie lat 1853-1863. Bardzo dużym walorem poznawczym kroniki są zamieszczone tu opisy ważnych wydarzeń w dziejach miasta i okolic. Ciekawe fakty dotyczą m.in. otwarcia szkoły żydowskiej, założenia bractwa strzeleckiego czy też informacje o zakładzie wodoleczniczym w Dębnie n. Wartą. Wydawnictwo adresowane jest nie tylko do historyków i regionalistów – miłośników dziejów ziemi jarocińskiej, ale także do szerokiego grona odbiorców, pragnącego poznać przeszłość naszego miasta.
Te fakty raczej nie budzą wątpliwości: wzrastająca corocznie liczba wycieczek do Egiptu, liczne publikacje na temat starożytnej cywilizacji, które zalewają nasz rynek i które są przez ten rynek wchłaniane, filmy i programy telewizyjne – to dość sugestywny dowód na wzrost zainteresowań cywilizacją starożytnego Egiptu. I choć poziom owych publikacji jest dość zróżnicowany: od solidnych, odkrywczych studiów do rzeczy popularnych, powierzchownych, czy czasami wręcz bałamutnych, to samo zjawisko fascynacji odległą cywilizacją jest bezdyskusyjne. W sposób nieledwie naturalny pojawia się przed nami cały zestaw pytań. Jak wyglądało to wcześniej? Od kiedy możemy mówić o zainteresowaniu sięPolaków tą odległą krainą? Jaki był nasz wkład w badania nad jej przeszłością?Od kiedy możemy mówić o polskiej egiptologii jako nauce? W niniejszej pracy podejmuję próbę odpowiedzi na te pytania. Pozornie jest to bardzo proste. W nauce polskiej dość długo utrzymywała się opinia, że nasze zainteresowania naukowe starożytnym Egiptem w niewielkim tylko stopniu wykraczały poza przypadek, a do końca XIX wieku2 nasz udział w tych badaniach był raczej symboliczny. Pogląd ten – to jedna z podstawowych tez mojej pracy – wydaje mi się nieuzasadniony. Systematyczne, prowadzone przez wiele lat poszukiwania bibliograficzne pozwoliły mi zgromadzić rozliczne publikacje, które dość wyraźnie tego rodzaju sądy podważają. Tych materiałów źródłowych jest tak wiele, że nie wszystkim będę mógł w tych studiach poświęcić tyle miejsca, na ile zasługują. Ze wstępu
Mieczysław Karłowicz w Tatrach
Wydawca: Astraia
wysyłka: 48h
25,35
-35%
39,00 zł
Po przeszło stu latach od pierwszego wydania w roku 2016 ukazuje się drugie wydanie pism taternickich i fotografii Mieczysława Karłowicza. W 1910 roku, rok po śmierci kompozytora, Sekcja Turystyczna Towarzystwa Tatrzańskiego opublikowała w jednym tomie teksty Karłowicza o Tatrach, które zostały dopełnione licznymi fotografiami tatrzańskimi tego przedwcześnie zmarłego artysty. Te teksty Karłowicza warto przypomnieć w roku 2016, sto czterdzieści lat od urodzin Karłowicza, by poznać nie tylko jego muzyczne talenty, ale także górskie pisarstwo. Z Tatrami łączyła go szczególna więź, już w roku 1889 notowane są jego pierwsze wejścia w góry, zintensyfikowane od roku 1906. Był aktywnym członkiem Towarzystwa Tatrzańskiego, pasjonował się wspinaczką górską, był wraz z Mariuszem Zaruskim prekursorem powstania Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowania Górskiego (którego założenie przyspieszyła jego śmierć pod Kościelcem). Jego wołanie: „Szanujcie ciszę i majestat górski” dzisiaj staje się szczególnie aktualne; zaskakuje bardzo fakt, że te słowa zostały napisane już tak dawno temu. Wydawnictwo Astraia poprosiło muzykologa – i alpinistę – ­Władysława Malinowskiego (w swoim czasie partnera tatrzańskich wspinaczek wielkiego himalaisty Andrzeja Zawady) o napisanie wstępu do tego drugiego wydania książki „Mieczysław Karłowicz w Tatrach”. Radzi z tego jesteśmy, bo mocno wierzymy, że właśnie to połączenie pozwoli głębiej wniknąć w pisma tatrzańskie Karłowicza, a spis wejść tatrzańskich przedstawiony na końcu książki (którego nowe wydanie przygotowane zostało przez tego samego autora) – dokładniej prześledzić Czytelnikowi jego kontakty z Tatrami i wczuć się w jego przemożną chęć obcowania z majestatem gór. Dziękujemy pięknie Stowarzyszeniu imienia Mieczysława Karłowicza w Zakopanem i jego Prezes, Pani Danucie Sztencel, za życzliwy patronat nad tym wydaniem. Mamy nadzieję, że teksty Karłowicza, pisanie jeszcze pod koniec xix wieku, w uwspółcześnionej ortografii, dla wielu z nas staną się odkryciem nieco zapomnianego oblicza kompozytora, a tym, którzy już wcześniej zapoznali się z tymi tekstami, pozwolą na nowo zakosztować piękna Tatr, opisanych przez Karłowicza z najwyższym uwielbieniem. Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem, gdzie m.in. znajdują się aparaty fotograficzne kompozytora–taternika, jest także partnerem tego wydania. Niniejsze wydanie powiela układ pierwszego wydania. Zdjęcia Karłowicza są ułożone według edycji z 1910 roku. Dla lepszego zrozumienia teksty zostały zaprezentowane we współczesnej ortografii i według współczesnych zasad pisowni. Jako dodatek do spisu wejść tatrzańskich Karłowicza reprodukujemy mapę Tatr (Magas Tátra) z węgierskiej Wielkiej Encyklopedii Pallas ("A Pallas nagy lexikona") wydawanej w latach 1893–97.
Tom niniejszy, zatytułowany Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, idzie śladem pierwszego, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, dopowiadając jego treść o wątki czekające na szersze rozwinięcie. Jednak, inaczej niż tamten, nie stanowi całości jednolitej. Powstawał — w wyniku nieustającej fascynacji fenomenem i paradoksem twórczości autora nokturnów i ballad — na przestrzeni minionego półwiecza. Zewnętrznym impulsem stawały się najczęściej kolejne sympozja, kongresy i inne spotkania dotyczące Chopina i romantycznego „wieku uniesień”, zapraszające swoim tematem czy myślą przewodnią do podjęcia wyzwania. W istocie rzeczy, zebrane tu teksty rodziły się z wewnętrznej potrzeby, z konieczności opozycji wobec wciąż jeszcze dominującego w myśleniu akademickim ortodoksyjnego poglądu na muzykę Chopina, na jej kształt, charakter i istotę, redukowane do właściwości techniczno-formalnych. Powstawały jako rekonesanse przestrzeni dotychczas nieobjętych naukową interpretacją, jako próby całości i pełni, ujmowane w perspektywie nowych humanistycznych metodologii.
Album w opracowaniu Justyny Nowickiej i Witolda Siemaszkiewicza zawiera liczne zdjęcia Tatr wykonane przez Karłowicza podczas górskich wypraw, przede wszystkim unikatowe fotografie pochodzące z prywatnych albumów kompozytora, opatrzone jego własnoręcznymi podpisami, a udostępnione przez Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie. Książkę otwiera esej Justyny Nowickiej, omawiający konteksty fotograficznej twórczości Karłowicza, a zamyka relacja Mariusza Zaruskiego, pioniera taternictwa i przyjaciela kompozytora, który pierwszy ruszył mu z pomocą i przewodził akcji ratunkowej. W albumie znajdują się także wspomnienia z górskich wędrówek, które kompozytor publikował w "Taterniku" i "Pamiętniku Towarzystwa Tatrzańskiego", bogaty materiał ilustracyjny oraz kronika ważniejszych wydarzeń z życia Mieczysława Karłowicza.
Publikacja przedstawia opisy zapomnianych dziś, lecz nadal potencjalnie przydatnych gier i zabaw ruchowych dla dzieci – ponad sto zabaw i gier opublikowanych w polskojęzycznych podręcznikach w latach 1821-1939. W opracowaniu znajdują się zabawy nie tylko dziś już nieznane, lecz również unikatowe. Publikacja przeznaczona jest zarówno dla badaczy tematu, poszukujących usystematyzowanej wiedzy na temat dawnych gier i zabaw, jak i antropologów kultury, historyków sportu i kulturoznawców.
Pierwsza monografia życia i twórczości malarza Stanisława Chlebowskiego (1835–1884). Na podstawie archiwaliów udało się zrekonstruować pogmatwany życiorys niebanalnego artysty, podróżnika, kolekcjonera, który stykał się z ikonami swojej epoki – Jeanem-Léonem Gérôme’em, Józefem Ignacym Kraszewskim, czy Janem Matejką. Na kartach polskiej historii sztuki, ze względu na wieloletnią pracę dla sułtana Abdulaziza, ukazywany był dotąd jedynie jako nadworny „farbiarz sułtańskiej mości”. Kwerenda w zbiorach krajowych i zagranicznych – archiwach, muzeach, bibliotekach i materiałach domów aukcyjnych – pozwoliła na weryfikację takiego stanowiska, prawidłowe określenie tematów i czasu powstania dzieł, wyróżnienie etapów i przemian twórczości, jak również osadzenie jej w kontekście orientalistycznego malarstwa drugiej połowy XIX wieku. Całość, opatrzona licznymi ilustracjami, siłą rzeczy odnosi się też do zagadnienia okcydentalistycznych nastrojów w Turcji oraz ówczesnego handlu dziełami sztuki. Agata Wójcik – historyk sztuki, adiunkt na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Ukończyła studia w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stopień doktora uzyskała na Wydziale Historycznym UJ. Zajmuje się malarstwem XIX i początku XX wieku, historią designu, architektury wnętrz i meblarstwa. Publikowała w czasopismach – „Biuletyn Historii Sztuki”, „Modus”, „Quart”, „RIHA Journal”, „Roczniki Humanistyczne” i innych.
Mityczni obcy
wysyłka: 48h
39,60
-10%
44,00 zł
W monografii Mityczni obcy. Dzieci i starcy w polskiej kulturze ludowej przełomu XIX i XX wieku Tomasz Kalniuk przygląda się mitowi organizującemu kulturę ludową w życiu codziennym i świątecznym jej przedstawicieli, koncentrując uwagę na dzieciach i starcach. Wybór ten jest nieprzypadkowy. W kulturze ludowej traktowano ich bowiem w sposób najbliższy ujęciu mitycznemu, rodzącemu postawy ambiwalentne charakteryzujące świat „obcych”. Z jednej strony byli oni typowymi przedstawicielami własnej społeczności, z drugiej natomiast jednostkami wyróżnionymi spośród „swoich”. Ich społeczna i gospodarcza marginalizacja, m.in. ze względu na nieproduktywny wiek, spotykała się z mityczną – sakralizującą waloryzacją. Dzieci i starcy umieszczeni w grupie „obcych” ilustrują wówczas zasady funkcjonowania światopoglądu mitycznego przypisywanego chłopstwu z przełomu wieku XIX i XX, a rozpiętego pomiędzy „swoim” i „obcym”.
Tematem książki Alicji Przybyszewskiej jest historia sceny poznańskiej obejmująca dwunastolecie kierownictwa Edmunda Rygiera, przybyłego z Krakowa artysty dramatycznego. Teatr w Poznaniu zaczął wówczas funkcjonować jako przedsiębiorstwo i instytucja artystyczna, wyraźnie ujawniła się (do dziś aktualna) zależność: oblicze artystyczne teatru kształtuje się w zależności od sytuacji ekonomicznej całego przedsiębiorstwa. Analiza działań Rygiera umożliwia zrozumienie tego mechanizmu i w tym sensie proponowana książka może stać się lekturą obowiązkową nie tylko dla badaczy teatru oraz miłośników historii Poznania, ale również dla dzisiejszych dyrektorów i animatorów teatralnych.
Książka podejmuje temat kolekcjonerstwa arystokracji – wyjątkowej grupy społecznej, tradycyjnie kojarzonej z mecenatem artystycznym i zbieraniem dzieł sztuki. Punktem wyjścia jest ukazanie postępowania poszczególnych kolekcjonerów, konkretnych jednostek, tworzących swoje zbiory w Wielkopolsce na przełomie XIX i XX wieku. Kolekcje hr. Edwarda Aleksandra Raczyńskiego w Rogalinie, ks. Izabelli z Czartoryskich Działyńskiej w Gołuchowie, hr. Jana Działyńskiego w Kórniku, hr. Seweryna Mielżyńskiego w Miłosławiu oraz hr. Bnińskich w Samostrzelu obrazują zmiany w kolekcjonerstwie drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku. Każda z wymienionych kolekcji prezentuje inne podejście jej twórcy do tworzenia zbiorów, rodzinnej tradycji kolekcjonowania oraz koncepcji zbiorów i ich prezentacji. Na bazie analiz pięciu wymienionych zbiorów zarysowano szersze wnioski, odnoszące się do kolekcjonerstwa arystokracji. Po pierwsze, porównano postępowanie kolekcjonerów z Wielkopolski z tendencjami panującymi w XIX-wiecznej Europie, takimi jak: przenoszenie prywatnych kolekcji do dużych miast i udostępnianie ich publiczności, wpływ muzeów publicznych na kolekcjonerstwo prywatne, zmiany w eksponowaniu zbiorów prywatnych. Po drugie – ukazano specyficzną sytuację kolekcjonerstwa prywatnego na ziemiach polskich w XIX wieku. Na tym tle scharakteryzowano specyfikę kolekcji na terenie Wielkopolski. W kluczowym, ostatnim rozdziale książki kolekcje arystokracji zostały porównane z kolekcjami burżuazji, podkreślono różnice między zbiorami konstruowanymi przez przedstawicieli tych dwóch grup społecznych oraz podkreślono specyfikę wyborów arystokratów, ich gust i jego genezę.
Pozycja ma charakter socjologiczno-historyczny i obrazuje przemiany społeczeństwa polskiego w Wielkopolsce w latach 1871-1914.
Przedpiekle sławy Rzecz o Chopinie
Wydawca: Heraclon
wysyłka: 48h
24,06
-31%
35,00 zł
Poznaj nowe fakty związane z wczesnym okresem obecności Fryderyka Chopina w Paryżu. Na jakie etapy można podzielić jego pobyt w tym mieście? Jak wyglądało życie naszego mistrza fortepianu, kiedy nie zdobył jeszcze ogólnoświatowej sławy? Ten późniejszy, kiedy Fryderyk Chopin stał się już bogaty i sławny, znamy stosunkowo dobrze. Jego koncerty były zapowiadane na afiszach, każdy jego krok był odnotowywany w pamiętnikach m.in. jego uczniów. Jak jednak żył Fryderyk Chopin przed swoim wielkim triumfem? Jak w ciągu kilku miesięcy przeobraził się z nieudanego kandydata na pianistę koncertowego w jednego z najdroższych profesorów fortepianu i kompozytora utworów wykonywanych w ogromnych salach? Piotr Witt opisuje swoje przełomowe odkrycie związane z dokładnym określeniem dokładnej daty i miejsca pierwszego przełomowego koncertu Fryderyka Chopina. Opisuje to w taki sposób, że nawet osoba nie związana z muzyką poważną niemal fizycznie poczuje klimat Paryża pierwszej połowy XIX wieku.
W książce tej nie ma opisów działań wojennych, w których uczestniczyli wrześnianie. Jej celem jest - przede wszystkim - ukazanie codzienności tych mieszkańców ziemi wrzesińskiej, którzy pozostali w domu.
Barwa armii Królestwa Polskiego 1815-1830 oraz..
Wydawca: Libra Pl
wysyłka: 48h
45,44
-35%
69,90 zł
Album Jana Czopa ,,Barwa armii Królestwa Polskiego 1815-1830 oraz w wojnie polsko-rosyjskiej 1831" (526 sylwetek żołnierzy) jest ostatnim z cyklu trzech albumów przedstawiających żołnierza polskiego w okresie stu trzydziestu lat, od początków kształtowania się jego munduru w XVIII wieku po wojnę polsko-rosyjską w 1831 roku, która zamknęła pewien okres wojskowości polskiej. W kraju i barwie mundurów z lat 1815-1830 występuje interesujące przenikanie się elementów tradycji staropolskiej i napoleońskiej oraz wpływów rosyjskich. W załącznikach do albumu umieszczono kopie rozporządzeń władz polskich w sprawie organizacji oddziałów nowych formacji uczestniczących w wojnie polsko-rosyjskiej 1831 roku
Barwa Wojska Rzeczypospolitej Obojga Narodów...
Wydawca: Libra Pl
wysyłka: 48h
47,92
-31%
69,90 zł
Album ,,Barwa Wojska Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku oraz Legionów Polskich 1797-1807" (570 sylwetek żołnierzy) jest pierwszą częścią cyklu albumów przedstawiających żołnierza polskiego w okresie stu trzydziestu lat, od początków kształtowania się jego munduru w XVIII wieku po wojnę polsko-rosyjską w 1831 roku, która zamknęła pewien okres wojskowości polskiej. Wiek XVIII jest znaczący dla rozwoju polskiego munduru. Od kontusza, żupana i czapki z opuszką futrzaną oraz rajtroka, pludrów i kapelusza do do kurtki ułańskiej z rabatami, rajtuz z lampasami i rogatej czapki. Mundur ten, rozsławiony przez szwoleżerów i ułanów w wojnach napoleońskich, znalazł stałe miejsce w europejskich armiach – austriackiej, niemieckiej, rosyjskiej, francuskiej, brytyjskiej, a nawet tureckiej. Dołączony do albumu aneks zawiera kopie lub odpisy regulaminów, ordynansów i przepisów mundurowych tego okresu. Należy zaznaczyć, że jest to pierwszy zbiór tego rodzaju w polskiej literaturze przedmiotu.
Dzienniki Tom 1 1911-1913
Wydawca: Karta
wysyłka: po 03.04.2017
33,12
-31%
48,00 zł
Świadectwo imponujące – wiele tysięcy stron pokrytych gęstym maczkiem – powstawało codziennie przez 34 lata. A w nim utrwalona wspólna historia Polaków i Litwinów. Autor dzienników, Michał Römer (prawnik, publicysta, działacz społeczny i polityczny, wolnomularz) był postacią znakomitą. Wyprzedzał swój czas, umiał wyjątkowo celnie uchwycić istotę otaczającej go rzeczywistości. Dzięki niemu dziś można zrozumieć polsko-litewskie doświadczenie XX wieku. 6-tomowa edycja dzienników Michała Römera, obejmująca lata 1911–1945, przedstawia – obok spraw największej wagi – także codzienność epoki, sprawy społeczne i obyczajowe. Autor w tomie 1 relacjonuje m.in. życie Wilna i jego mieszkańców: Polaków, Litwinów, Białorusinów, Żydów, Rosjan, przedstawia swoje wybory ideowe oraz te najbardziej osobiste.
Lata siedemdziesiąte XIX wieku. Rozkwitające Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. On – Henryk Sienkiewicz – początkujący, lecz już znany pisarz i publicysta, zapalony podróżnik i myśliwy, wnikliwy obserwator ludzi i przyrody. Ona – Ameryka Północna – dzika i cywilizowana, niespokojna i miłująca porządek, bezkresna i okrutna, choć dająca nadzieję na lepsze życie. A pomiędzy nimi: fascynacja i odraza, zauroczenie i trzeźwy osąd, onieśmielenie i twarda rzeczywistość, a przede wszystkim prawdziwa przygoda wyprawy w nieznane. Sienkiewicz w swych korespondencjach z podróży statkiem, koleją, konno i pieszo ukazuje niezwykle porywający obraz kolonizacji kontynentu. Przybliża trud przeprawy przez ocean, bujny rozwój miast, szał gorączki złota oraz groźne, piękne i dziewicze stepy, pustynie i góry.??
Lata siedemdziesiąte XIX wieku. Rozkwitające Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. On – Henryk Sienkiewicz – początkujący, lecz już znany pisarz i publicysta, zapalony podróżnik i myśliwy, wnikliwy obserwator ludzi i przyrody. Ona – Ameryka Północna – dzika i cywilizowana, niespokojna i miłująca porządek, bezkresna i okrutna, choć dająca nadzieję na lepsze życie. A pomiędzy nimi: fascynacja i odraza, zauroczenie i trzeźwy osąd, onieśmielenie i twarda rzeczywistość, a przede wszystkim prawdziwa przygoda wyprawy w nieznane. Sienkiewicz w swych korespondencjach z podróży statkiem, koleją, konno i pieszo ukazuje niezwykle porywający obraz kolonizacji kontynentu. Przybliża trud przeprawy przez ocean, bujny rozwój miast, szał gorączki złota oraz groźne, piękne i dziewicze stepy, pustynie i góry.??
1
/
2
/
3
/
4
/
5
... 73
Idź do strony:
Liczba wyświetlanych pozycji:
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka